Czym są rozliczenia międzyokresowe kosztów – wszystko co warto o tym wiedzieć
Według zasad każda firma powinna ujmować wyniki swojej działalności dzieląc je na okresy, których wyniki te dotyczą. Należy to robić w odniesieniu do przychodów oraz kosztów tej działalności. Wśród wszystkich kosztów dotyczących działalności wyróżnia się tak zwane koszty podstawowej działalności. Te rozliczane są w czasie. Nazywa się je rozliczeniami międzyokresowymi kosztów.
Czym dokładnie są rozliczenia międzyokresowe? Jakie ich rodzaje wyróżniamy? W jaki sposób oblicza się koszty w rozliczeniach międzyokresowych? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i inne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Czym są rozliczenia międzyokresowe kosztów?
Najprościej rzecz ujmując rozliczenia międzyokresowe kosztów to jeden z kilku sposobów prowadzenia ewidencji wydatków oraz przychodów w organizacji czy firmie. Zasady stosowania każdego z tych sposób są bardzo ściśle sprecyzowane.
Każda firma jest zobowiązana do katalogowania wyników jej działalności, dzieląc je na okresy. To działania zgodne z tak zwaną zasadą periodyzacji prowadzenia działalności. Rozliczenia międzyokresowe służą do wypełniania tego działania. Warto wiedzieć, ze do rejestrów firmowych należy wprowadzać wszelkie koszty, które dotyczą działania i funkcjonowania organizacji.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów przeprowadza się w czasie, który wskazany jest w odpowiednich przepisach. Należy pamiętać, że terminów tych nie można przekraczać. Są one niejako granicą prowadzenia ewidencji księgowych.
Zasady rachunkowości w kontekście rozliczeń międzyokresowych kosztów
Odpowiednie ujęcie kosztów z podziałem na okresy możliwe jest wówczas, gdy stosuje się zasady rachunkowości. Do zasad tych należą:
- Zasada memoriału. Zasada ta to ujmowanie w księgach rachunkowych danej jednostki całości osiągniętych przychodów i obciążających ją kosztów. Tych, które związane są z danym rokiem obrotowym.
- Zasada współmierności kosztów i przychodów. Ta z kolei polega na tym, że zadaniem danych jednostek jest zaliczanie do aktywów albo pasywów danego okresu sprawozdawczego i odpowiadających im przychodów.
- Zasada ostrożności. Ten typ z kolei nakazuje, aby wszystkie składniki aktywów oraz pasywów wyceniane były bardzo ostrożnie. W ten sposób, aby nie doprowadzić do zawyżenia albo zaniżenia przychodów oraz kosztów.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów – podział
Rozliczenia międzyokresowe kosztów dzielą się ze względu na rodzaj oraz charakter kosztu na RMK czynne i RMK bierne. Polskie prawo nie mówi o limicie czasowym, w jakim możliwe jest rozliczenie kosztów międzyokresowych. Ważne jest jednak to, aby czas i sposób rozliczania był motywowany charakterem kosztów. Oczywiście wszystko przy jednoczesnym zachowaniu ostatniej ze wspomnianych zasad, czyli zasady ostrożności.
RMK czynne
Rozliczenia międzyokresowe czynne związane są z sytuacją, kiedy wszelkie ponoszone koszty dotyczą jedynie przyszłych okresów rozliczeniowych. Koszty te uwzględnia się więc w następnym okresie. Nie zważając na to, że cenę płaci się w obecnym roku. Rozliczenia czynne ujmowane są w części składowej majątku, najprościej rzecz mówiąc – jako aktywa.
Przy rozliczaniu tego typu bierze się pod uwagę konto 641. Konto to dotyczy rozliczeń czynnych. W rejestrze, jako debet, podaje się koszty z przyszłego roku, a w dziale kredytowym – rozliczenie pozostałej reszty.
Rozliczenia międzyokresowe czynne obejmują kwestie nie tylko finansowe, ale również operacyjne. W skład rozliczeń finansowych i operacyjnych mogą wchodzić na przykład:
- wartość dyskonta weksli własnych,
- gwarancje bankowe, opłacone z góry,
- podatki kosztowe opłacone już z góry,
- prenumeraty czasopism i inne regularnie pobierane kwoty,
- opłacane z góry ceny wynajmu różnego rodzaju powierzchni magazynowej czy biurowej,
- prace badawcze, do czasu ustalenia ich wyników.
RMK bierne
Do tego typu rozliczeń zaliczają się kwoty mające być zapłacone w przyszłości. Wszystkie środki, które zostaną przeznaczone na ten cel, nazywa się czasem rezerwami. Można je wykorzystać na dane wydatki. Rozliczenia międzyokresowe bierne wycenia się zazwyczaj na dzień bilansowy w precyzyjnie wyliczonej wartości.
Do ewidencji tych rozliczeń służy konto 642. Strona kredytowa w nim to miejsce na rezerwę funduszy i kosztów poniesionych w przyszłości. Debet to miejsce na koszty rodzajowe, które wykorzystują te rezerwy. Warto wiedzieć, że wszystkie fundusze tego rodzaj zalicza się do tak zwanych pasywów. Przykłady rozliczenia biernego to chociażby:
- odprawy dotyczące rent bądź emerytur pracowników z konkretnym stażem pracy,
- koszty rękojmi i napraw gwarancyjnych,
- wynagrodzenia jako przywilej za niewykorzystane urlopy personelu,
- potencjalne straty, które wynikają z braku ukończonych usług z obszaru długoterminowych zobowiązań,
- wszelkiego rodzaju nagrody związane z jubileuszami dla konkretnych pracowników.
Jak obliczyć koszty w rozliczeniach międzyokresowych?
Robi się to na dwa sposoby:
- koszty rozliczane proporcjonalnie do wysokości świadczeń,
- koszty, które rozliczane są adekwatnie do upływu czasu od danego terminu.
Naprawdę ciekawy portal i myślę, że będę tutaj często wracał.